tisdag 2 april 2019

Aktuella obsar och upptäckarpinnar - april

Gransångarna sjunger lite varstans och fälten fylls med vitfågel efter varje liten frenetiskt arbetande traktor. Brandkronad kungsfågel verkar man kunna hitta i var och varannan buskage! Över 10 000 tranor vid Pulken inger respekt och vi övergår nu i en mer vårlik tillvaro, men april är april och det kan svänga friskt! Den rödhalsade gåsen vid Åsum piggade upp för en del och vi fortsätter jakten på årets första svarthakade buskskvätta. Nog gömmer det sig säkert en svarthuvad mås i flockarna på fälten! Flera svarthalsade doppingar larmades i vårt landskap igår och det är väl hög tid för ett besök i vår kommun också. Snart trillar det in en och annan ringtrast och varför inte även en vacker härfågel. Sen måste vi jobba in månadens target, amerikansk kricka, också! Nyligen sedd i Blekinge...Sliiit i vårsolen!!!


7 kommentarer:

  1. Tar gärna pinnar för svarthuvad mås

    SvaraRadera
  2. Såg vad jag bedömde vara en mindre aquila-örn från vardagsrumsfönstret igår eftermiddag, lutade åt större skrik (mörk, flakvingad och rel. kortstjärtad). Eftersom avståndet var rejält och jag såg den genom fönsterglas kan jag inte ta arsenik på vad det var men helt klart ingen havsörn trots att jag försökte mitt bästa att få den till det. Eftersökte den på fälten kring E-22 väster om Fjälkinge eftersom den gled relativt snabbt och sjunkande åt det hållet - flera traktorer som plöjde där och mycket måsfågel men inget annat spännande. Kan i vilket fall vara läge att kolla lite extra kring Hammarsjön och kanske i de klassiska örnmarkerna kring Tosteberga - Lyckeboda - Trolle-Ljungby.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roine Strandberg14 april 2019 kl. 11:11

      Jag använde min inloggning men den ville inte namnge mig tydligen. Nu så kanske...

      Radera
  3. Större i Hultsfreds kommun och mindre i Ängelholms kommun 13/4, så det rör på sig! Spännande! 👍

    SvaraRadera
  4. Aftonfalkar på G! Vad jag förstår har det synts till inte mindre än 10 aftonfalkar i Danmark idag! De flesta drog mot Sverige, så nog borde vi kunna dänga in någon i vårt närområde i det närmsta!

    SvaraRadera
  5. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera